НА ДОПОМОГУ УЧНЯМ

На допомогу учням
5 - 11 класів
%D0%A3%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%3A+Teacher+behind+the+desk+-+vector+illustration.
 Як підготуватися до виразного читання тексту?

1. Уважно перечитайте текст. Уявіть собі те, про що в ньому йдеться. 
2. Визначте тему, основну думку, тон висловлювання. 
3. Подумайте, з якою метою ви читатимете цей текст, у чому будете переконувати своїх слуха- чів. 
4. Підкресліть найважливіші за змістом слова (тобто логічно наголошені). 
5. Визначте, де потрібно робити паузи. 
6. Продумайте, як ви можете використати інші засоби виразності усного мовлення: темп мови, гучність голосу тощо.

Як характеризувати літературного героя?

Характеристика героя — це оцінка його якостей, виявлення у характері, зовнішності, мові, діях певних особливостей.

План характеристики літературного героя: 
1. Зовнішність, мова. 
2. Соціальний стан. 
3. Вид діяльності. 
4. Здібності та інтереси. 
5. Моральні якості. 
6. Стосунки з людьми. 
7. Ставлення до природи. 
8. Вчинки. 
9. Ваше ставлення до даного героя. 

Як написати написати твір-­роздум? 

1. Прочитайте запропоновані теми і визначте ту, яка вас найбільше зацікавила. 
2. Поміркуйте, які питання або проблеми ви б хотіли висвітлити, виділіть найголовніші, сформулюйте власні судження та оцінки. 
3. Доберіть матеріал, який допоможе розкрити тему ( епіграф, цитати, приклади з твору, цікаві факти, авторські оцінки, висловлювання письменників). 
4. Ретельно продумайте структуру твору і складіть його план. 
5. Напишіь твір спочатку на чернетці. Не забувайте цитати брати в лапки. 
6. Використовуйте для висловлення і доведення власних думок такі вирази: я гадаю; я вважаю; на мою думку; на мій погляд; мені здається ; тощо. 
7. Наприкінці роботи, підводячи підсумки, використовуйте такі вирази: отже; враховуючи сказане; із наведеного  випливає тощо. 
8. Прочитайте і перевірте написане . Подбайте про виразність мови твору (синоніми, епітети, точність висловів). Уникайте повторів. 
9. Перепишіть твір начисто. 


Як скласти сенкан? 

Сенканце неримований вірш, що складається з п’яти рядків, походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків. 

1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно це іменник) 
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів ( це дієслова). 
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. 
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок. 
Наприклад: сенкан до образу Пасербиці
Пасербиця
вродлива, працелюбна;
прибирала, пряла, господарювала;
слухняно виконувала складну роботу.

Дитина.

Як працювати  за методом «Діаманта»? 

Діаманта - віршована форма з семи рядків, перший і остання з яких, - поняття з протилежним значенням. Цей вид вірша складається за наступною схемою: 
1-ий рядок - тема (1 іменник) 
2 -ий рядок - означення (2 прикметника) 
3-ій рядок - дія (3 дієслова) 
4-ий рядок - асоціації (4 іменника) 
5-ий рядок - дія (3 дієслова) 
6-ий рядок - означення (2 прикметника) 
7-ий рядок - тема (1 іменник) 
Наприклад: діаманта до образу Скруджа 
Скнара 
холодний, черствий; 
злиться, лютує, знущається; 
подорож, сльози, прозріння, каяття; 
радіє, веселиться, святкує; 
турботливий, щедрий; 
Людина

Як підготувати порівняльну характеристику літературних героїв?

1. Визначте місце кожного героя в художньому творі (головний він чи другорядний, позитивний чи негативний). 
2. Пригадайте, які художні засоби використовуються для характеристики літературних героїв. 3. Доберіть у вивченому творі (або творах) потрібні для відповіді факти. 
4. Порівнюючи літературних героїв, визначте у них спільне і відмінне ( у поведінці, вчинках, ставленні до інших людей, портретних характеристиках, соціальному стані, умовах життя тощо). 
5. Зверніть увагу на авторську характеристику кожного літературного героя (або вираженння іншими засобами ставлення письменника до нього).
6. Сформулюйте особисте ставлення до кожного з героїв. 
7. Складіть план порівняльної характеристики. 
8. За складеним планом, з опорою на текст підготуйте усну розповідь або письмовий твір. 

Як скласти  план тексту?

1. Прочитайте текст, з'ясуйте значення незрозумілих слів. 
2. Визначте тему й основну думку. 
3. Поділіть текст на смислові частини, дайте їм заголовки. 
4. Напишіть чернетку плану. Порівняйте його з текстом. Простежте, чи все головне знайшло відображення у плані, чи зв'язані пункти плану за змістом, чи відображають вони тему й основну думку тексту. 
5. Перевірте, чи можна за цим планом переказати текст. 6. Акуратно перепишіть удосконалений варіант плану. 

Як аналізувати байку?

1. Виразно прочитай байку. 
2. Яка мораль цієї байки? 
3. У чому суть алегорії? 
4. З якою метою автор використовує її? 
5. Чого навчає ця байка?

Як читати вірші?

1. Уважно прочитайте вірш. 
2. Поміркуйте, які думки і почуття прагнув виразити автор. 
3. Визначте його тему й ідею. 
4. Як поет змальовує природу? 
5. Зверніть увагу на художні засоби твору. 
6. З якою метою вони вживаються? 
7. Сформулюйте своє надзавдання (що ви хочете передати, читаючи цю поезію). 
8. Розставте логічні наголоси і паузи. 
9. Виразно прочитайте вірш. Подумайте, чи вдалося вам виконати поставлене надзавдання. 






1 комментарий: